LE DICTIONNAIRE DE L'ACADÉMIE FRANÇOISE
1ère Edition, 1694

RECHERCHE Accueil Documentation ATILF ARTFL Courriel

Previous page

Page 48

On dit aussi fig. Se demesler d'une affaire. se demesler d'un combat. se demesler d'un embarras, pour dire, S'en tirer, s'en degager heureusement. Il sceut habilement se demesler de cet embarras. on luy avoit suscité beaucoup d'affaires, mais il s'en est heureusement demeslé. ce prisonnier se demesla d'entre les mains des Archers. ce lievre s'est bien demeslé d'entre les chiens.

Demesler. sign. aussi Contester, quereller, debattre. Qu'avez-vous à demesler ensemble? ils ont tousjours quelque chose à demesler l'un avec l'autre.

Demeslé

Demeslé. s. m. Querelle, contestation, broüillerie. Grand demeslé. fascheux demeslé. ils ont eu ensemble un demeslé. un furieux demeslé. leur demeslé est fini.

Meslange

Meslange. sub. m. Assemblage, jonction de plusieurs choses meslées ensemble. Faire un meslange. faire meslange. le meslange des couleurs. le meslange des liqueurs. je n'aime point le meslange, tant de meslange. cela fait un beau meslange.

On appelle aussi, Meslange, Plusieurs pieces de prose ou de poësie, que l'on recueïlle en un mesme volume. Meslange historique. meslange de plusieurs pieces de vers. meslange satyrique.

On appelle aussi, Meslange des animaux, l'accouplement des animaux de differentes especes. Le meslange de differentes especes d'animaux produit des monstres.

Meslanger

Meslanger. v. a. Faire un meslange d'une chose avec une autre. Meslanger les couleurs. ce Cabaretier meslange son vin. cela est bien meslangé, fort meslangé.

Meslangé, [meslang]ée

Meslangé, [meslang]ée. part.

Pesle-mesle

Pesle-mesle. adv. Confusément. Ils estoient tous pesle-mesle. ne mettez pas ces choses pesle-mesle. ils entrerent pesle-mesle dans la ville avec les ennemis. Il n'y a point d'ordre, tout y est pesle-mesle.

Mesteil

Mesteil. s. m. (l's ne se prononce point.) Froment & seigle meslez ensemble. Le mesteil viendroit bien dans cette terre. semer du mesteil. un septier de mesteil. du pain de mesteil. bled de mesteil.

On appelle, Passe-mesteil, Le bled meslé dans lequel il y a deux tiers de froment contre un tiers de seigle. C'est du passe-mesteil.

Mestif, [mest]ive

Mestif, [mest]ive, ou Mestis. adj. (l's ne se prononce point.) Celuy qui est né d'un Européen & d'une Indienne, ou d'un Indien, & d'une Européenne.

Il se dit aussi des chiens, qui sont engendrez de deux especes, comme d'un mastin & d'une levrete, d'une espagneule & d'un barbet. Ce chien n'est pas franc levrier, il est mestif.

Mixte

Mixte. adj. de tout genre. Qui est meslangé; qui est composé de plusieurs choses de differente nature; qui participe de la nature de l'une & de l'autre. Les corps mixtes. En ce sens on le fait quelquefois subst. Toutes les parties d'un mixte. reduire les mixtes en leurs principes.

On appelle, Jurisdiction mixte, Une Jurisdiction qui participe de l'Ecclesiastique & de la Seculiere en mesme temps.

On appelle aussi, Causes mixtes, Les causes qui sont de la competence du Juge Seculier & du Juge Ecclesiastique, ou qui sont en partie personnelles, en partie réelles. Causes personnelles, réelles & mixtes.

Mixtion

Mixtion. s. f. Il n'a guere d'usage qu'en parlant du meslange de plusieurs drogues pour la composition d'un remede. Ce medicament se fait par la mixtion de telle & de telle drogue.

Mixtionner

Mixtionner. v. act. Meslanger quelque drogue dans une liqueur & faire qu'elle s'y incorpore.

Mixtionné, [mixtionn]ée

Mixtionné, [mixtionn]ée. part. Du vin mixtionné.

MESMARCHEURE. &brace; Voy MARCHER.

MESME

MESME. Pronom relatif de tout genre. Qui n'est point autre, point different. Pierre & Simon, c'est le mesme Apostre. il est tousjours le mesme qu'il estoit, c'est le mesme homme, la mesme personne. je luy ay rendu la mesme pistole qu'il m'avoit prestée. il a encore le mesme habit qu'il avoit. deux plantes de mesme espece. deux muids de mesme cuvée. ils sont de mesme pays. ils ont pris tous deux un mesme sujet. une mesine affaire, les mesmes raisons. ce sont les mesmes gens. manger de mesme pain.

Il se met quelquefois sans article, immediatement aprés les pronoms, pour marquer plus expressément la personne dont on parle. Moy-mesme. vous-mesme. soy-mesme. luy-mesme. nous-mesmes.

On le met aussi aprés les substantifs qui signifient quelques qualitez, quand elles sont au souverain degré, C'est la bonté mesme. la vertu mesme. c'est la valeur mesme. la malice mesme.

On dit aussi, Que Dieu est la sagesse mesme. la misericorde mesme, la bonté mesme, pour dire, Que Dieu est sage, misericordieux, est bon par son essence.

Il signifie quelquefois, Semblable, pareil. Donnez- nous du mesme vin. il est habillé de mesme couleur, de la mesme couleur. on vous fera le mesme traitement qu'on luy fait.

Mesme

Mesme, ou mesmes. adv. De plus, en outre. Comme cela mesme. les plus sages mesme. il luy a tout donné, mesme jusqu'à ses habits. il luy en cousta tout son bien & la vie mesme, mesme la vie. il luy dit des injures, & le frappa mesme.

Il est quelquefois adversatif. Tant s'en faut qu'il l'ait voulu offenser, que mesme il l'a defendu. non seulement il est liberal, mais mesme prodigue, quand il s'agit de paroistre.

On le met quelquefois au commencement de la periode. Mesme il se trouve des hommes qui....

A mesme

A mesme. Façon de parler adv. qui n'a d'usage qu'avec les verbes, Estre, mettre & laisser.

On dit, Estre à mesme, En parlant d'une personne qui aime extremement quelque chose, & qui se trouve en estat de se satisfaire pleinement là-dessus. Vous aimez les figues, en voilà, vous estes à mesme, vous voilà à mesme, mangez-en tant que vous voudrez. On dit, Mettre à mesme, laisser à mesme, A peu prés dans le mesme sens. Il aime les livres, je l'ay mené dans un cabinet où il y en a quantité de bons, & je l'ay mis à mesme, je l'ay laissé à mesme.

A mesme, Se dit aussi quelquefois avec un Regime, & alors il est préposition. Je l'ay mis à mesme les livres.

De mesme, tout de mesme. Façons de parler comparatives qui signifient de la mesme sorte. Si vous en usez bien, il en usera de mesme, tout de mesme. faites de mesme, il est sans consequence, il n'en est pas de mesme de vous, pour vous il n'en est pas de mesme. il est de mesme de cela que de toutes les autres choses. j'ay creu de mesme que vous que.... j'ay un livre tout de mesme que le vostre. ma chambre est tournée de mesme, tout de mesme que la vostre. elles sont faites tout de mesme l'une & l'autre, tout de mesme l'une que l'autre. il fondit sur luy de mesme que l'oiseau fait sur la perdrix.

Lors qu'on fait deux membres d'une comparaison, & qu'on met De mesme que au commencement du premier, on met aussi ordinairement de mesme, au commencement du second. De mesme qu'une cire molle reçoit aisément toutes sortes d'empreintes, & de figures; de mesme un jeune homme reçoit facilement toutes les impressions qu'on veut luy donner. de mesme que les aigles &c. de mesme les esprits bien nez &c.

Mesmement

Mesmement. adv. Mesme. Il vieillit.

Next page


PhiloLogic Software, Copyright © 2001 The University of Chicago.