Nicot, Thresor de la langue francoyse

RECHERCHE Accueil Documentation ATILF ARTFL Courriel

Previous page

Page 424

branchiis pennisque caret. Lumbricus autem et Anguilla et Conger binas pennas habent. Eius mas dentes extra os habet, duntaxat qui generat. Vide Plinium lib. 9. cap. 23. et Myrinus ab Aristotele dicitur.

murmure

Murmure, m. penac. Admurmuratio, Murmur.

Murmure et grondement de soldats, Fremitus militum. Liuius lib. 22.

murmurer

Murmurer et contredire, Murmurare, Admurmurare.

Murmurer ensemble, Commurmurare.

Murmurer et se complaindre, Mussare.

murmurement

Murmurement, ou Murmuration, Murmuratio.

Murmurement faict entre les dents, Susurratio.

murte

Murte, voyez Meurte.

murtrir

Murtrir, voyez Meurtrir.

musaique

Musaique, voyez Mosaique.

musard

Musard, m. acut. est de la forme de panard, criard, pendard, et autres qui sont frequentatifs, et signifie celuy qui à tous propos et toutes parts muse et s'arreste à regarder peu de chose, Cessator. Il vient de Muser, voyez Muser.

Musarde, f. penacut. Cessatrix.

musaraigne

Musaraigne, f. penacut. Mus araneus. Aucuns le nomment Musette.

musc

Musc, Moschus.

muscade

Muscade, f. penac. Moschocaryon.

muscadet

Muscadet, ou Muscadel, Apianum vinum. Nomen habet a muscis seu apibus.

Raisin muscadet, Apiana vua.

muscadelles

Pommes de muscadelles, Poma muscata.

muscat

Savon Muscat, Sapo moschatus.

muscle

Muscle, Musculus.

le muscle, c'est à dire, la partie charnue de tout le corps, en laquelle git la force, soit és cuisses ou és bras, Lacertus.

Muscle spasmé et retiré, Conuulsus musculus.

muse

Muse, Tantost est nom f. gen. et signifie ores, ce que les Latins appellent Musa, prins du Grec mousa, qui signifie ou Chant, selon Orphée en ses hymnes, quasi mélêsa, ou Contuberne, quasi homoiousa, à cause de la connexité des neuf Muses, qui representent la circularité des disciplines, ou Enqueste, comme derivé du verbe maiomai qui signifie enquerir, ce que fait aussi môsthai, dont aucuns estiment le mot mousa estre prins, par ce que les sçavoirs s'apprehendent par Enquerir. Et ores la mine du Cerf tenant le rut quand il part de fleurer la nature de la Biche. Ainsi Jaques du Fouillous inscrit le 17. chapitre de sa venerie, du Rut et Muse des Cerfs. Et en iceluy dit en ces mots, C'est un plaisir de les veoir rere et faire leur Muse, par ce que quand ils sentent la nature de la Biche, ils levent le nez en l'air, regardans en hault pour remercier nature de leur avoir donné tel plaisir. Et peu apres: Lors les jeunes n'estans de son qualibre, luy voyans faire telle mine, se reculeront de luy, et fuyront. Et tantost est verbe, qui vient de ce mot Museau, et signifie s'arrester stupidement à regarder quelque chose, et tarder, comme si vous disiez avoir et tenir le museau tourné et fiché à regarder quelque chose, et en ce faisant s'arrester et tarder. Selon ce on dit d'un qui tarde, il muse quelque part, Alicubi frustra moram ducit. Et on le fait muser, Morantur leui in re hominem. Car ce verbe cy importe sotise en celuy qui muse, et neantise en la chose qui l'amuse. Et s'amuser à quelque chose, Frustra rei alicui haerere.

museau

Museau, m. acut. Signifie proprement la partie du visage qui comprend les levres: mais quant aux bestes, le nez en est. Ainsi on dit, Museliere tant pour la courroye de cuyr qui entoure le nez d'une beste à chevaucher, et est la partie basse de la bride ou du licol, que pour la poche à rets pleine de foin, qu'on pend au museau d'un mulet ou cheval, de somme, pour le faire paistre en cheminant, Fiscella, que aussi pour l'entourure soit de fer, quant aux chevaux et chiens mordants, soit de bois quant aux veaux qu'on sevre, qu'on leur met au museau à ce qu'ils ne facent offence, Rostri retinaculum.

Le Museau, et trompe d'un Elephant, Manus, Proboscis, Promuscis.

Le museau d'un chien, Rostrum canis, Rictus caninus.

museliere

Museliere, f. penac. voyez Museau.

Une museliere qu'on pend au museau des asnes et mulets, et met on du foin dedans, Fiscella.

Museliere à chevaux, Pastomis, huius pastomidis.

muser

Muser, neutr. acut. voyez Muse.

musette

Musette, voyez Cornemuse, et Musaraigne.

musique

Musique, Musica, vel Musice, huius musices.

Qui enseigne la musique, Musicus.

Qui jouë d'instrumens de musique ayant chordes, Fidicen.

Tous instrumens de musique, Organa.

Tout instrument de musique ayant chordes, Fides fidis.

musicien

Musicien, Melicus melici.

musnier

Musnier, Cerchez Meusnier.

musser

Musser, act. acut. Dont le present est, Je musse, penac. Est cacher en quelque lieu que ce soit, In abditum trudere, abdere. Dont est dit le jeu usité entre les enfants, Clignemusset, quand l'un d'eux ayant les yeux clos et bouchez les autres se cachent, et luy les va cerchant à tastons, pour mettre en sa place le premier qu'il pourra surprendre. Il vient du mot Grec muô, qui signifie cacher, et fait au temps futur musô, mais le François double la lettre s, parce qu'autrement il ne prononce cette lettre entre deux voyeles qu'à demy son, et comme il fait le z.

musse

Musse, f. penac. Signifie aussi, une cachette où l'on cache à desceu des autres quelque chose pour n'estre trouvée de nul, à cause dequoy en aucuns païs de France elle est appelée un secret ou une secrete, desquelles usent les assiegez pour celer leurs meubles precieux, et les sauver advenant qu'ils soient forcez par les assiegeans, Latibulum.

mussete

Mussete, f. penac. C'est le diminutif de Musse, Une petite musse.

mussé

Mussé, m. acut. particip. Dont le feminin est Mussée, penac. Absconditus, Abditus, Abstrusus, Retrusus.

Estre mussé et caché, Delitere, Delitescere, Oblitescere.

mut

Mut, comme chien mut, voyez Bauds.

mutation

Mutation, Cerchez Muer.

mute

Mute, voyez Meute.

mutiler

Mutiler, Mutilare, Admutilare, Ad mortem vsque multare.

Mutiler les corps et en couper quelque partie, Corpora detruncare.

Mutilé, Mutilus, Mutilatus, Demutilatus, Truncatus.

mutilation

Mutilation, Detruncatio.

mutin

Mutin, Seditiosus, Tumultuosus, Flabellum seditionis, Turbulentus. Vide Budaei Annot. priores in mutinari.

mutinerie

Mutinerie, Seditio, Tumultus.

Esmouvoir mutineries, Agitare seditiones.

Avec mutinerie et sedition, Seditiose, Tumultuose.

mutir

Mutir, acut. Entre Faulconniers est mettre hors la fiente, ce qu'ils disent des oiseaux par terme à eux particulier en l'art de Faulconnerie. Le Grec appelle muttis, ce que la Seche esmutit et jette hors, quand on la pesche pour troubler l'eauë, à ce que le pescheur ne la puisse assener avec le filé, et dudit mot muttis peut descendre ce verbe usité entre les Faulconniers pour excrementer, Excernere, excrementum eiicere.

mutuel

Mutuel, Mutuus. Don mutuel, Mutua donatio.

Amour mutuel et reciproque.

mutuellement

Mutuellement, Mutuo.

muy

Muy, m. monosyllab. Est une espece de mesure d'aucunes choses liquides de boisson, comme vin, eauë; et d'aucunes non liquides, comme grains, sel, chaulx, legumes. Lequel ne se partit par mesmes noms desoubs mesures en toutes lesdites choses, qui sont mesurées en gros par son nom: Car en cas de vin et choses semblables, il se partit en deux demy muyds, chascun d'iceux, au fust et jaulge de Paris, contenant dixhuit sextiers, chascun sextier quatre quartes, chasque quarte deux pintes, chasque pinte deux chopines, chasque chopine deux demy-sextiers, chasque demy-sextier deux possons, lequel posson est la derniere et moindre mesure du vin, Dolium. Mais aux choses arides, mesmes en cas de grains, Il se partit en douze sextiers, chasque sextier contenant deux mines, chasque mine deux minots, chasque minot trois boisseaux, chasque boisseau quatre quarts, lequel quart est la derniere mesure des grains, pour rectifier lesquelles mesures à la rigueur du poids, est dit et tenu pour regle, que le sextier de bled froment net, rabbatu le poids du sac, doibt peser deux cens vingt livres, et les mesures d'au dessus et d'au dessoubs à l'equipollent. Or la mesure et poids des febves, pois, navette, vesse, et autres legumes, est semblable à celle dessusdite du bled, sans qu'il y ayt rien de different, si n'est qu'on les vend et debite par soubs- partition dudit quart en demy-quart, litterons et demy-litterons, chascun demy quart contenant deux litterons, chascun litteron deux demys litterons, qui est chascun le huictiesme du quart, et le seisiesme du boisseau, ce qui est observé pour l'usage et commodité du peuple bas. Mais quant à l'avoine, il y a de la difference, pour autant qu'à la mesure d'icelle le minot contient quatre boisseaux. Et que entre le boisseau et le quart il y entre la mesure du picotin, lequel doibt contenir un quart et un litteron à ladite mesure du bled, combien qu'on le face de moindre capacité que le quart. Aussi le boisseau de l'avoine est plus grand que celuy du bled: Car pour faire les seize boisseaux du sextier de l'avoine, il y en fault vingt un à la mesure du bled, Modius. Duquel mot Latin le François est forgé. On usurpe aussi en aucuns païs, comme à Orleans et lieux adjacents, ce mot Muy, Pro certo agri modo, tout ainsi qu'on fait ailleurs le mot d'arpent, et dit on, Il a tant de muyds de terre, et, Ma terre est de tant de muyds, comme si vous disiez, de tant d'arpens, Tot terrae aut glebae modios possidet.

Un muy de grain de froument, selon la mesure de Paris, contenant vingtquatre mines, Modius tritici.

Un muy de vin, lequel à Paris contient trente six sextiers, et le sextier tient huit pintes, Modius vini.

Demy muy, Dimidius modius.

Qui tient dix muys, Decemmodiae.

myere

Myere, Qu'on dit aussi Myre, m. penac. En langage ancien c'est Medecin, et vient de ce mot Grec muros, Vnguentarius. Lequel vient de cet autre muron, qui signifie oignement. Et par cette raison Myere sera prins pour le Medecin qui exerce la Chirurgie et application d'emplastres, ainsi que Guidon dit, La medecine et la chirurgie avoir esté exercée par mesmes maistres. Et en cette signification est entendu le proverbe duquel Phoebus fait recit en son miroir de la chasse. Apres le Cerf la biere, apres le Sanglier le myere.

Next page


PhiloLogic Software, Copyright © 2001 The University of Chicago.