Nicot, Thresor de la langue francoyse

RECHERCHE Accueil Documentation ATILF ARTFL Courriel

Previous page

Page 335

par une solennité, en presence de certains tesmoings, Cernere haereditatem, Haeredis titulum prae se ferre, Haeredem agere, Haeredis personam suscipere. B.

Un homme de qui personne ne s'est point porté heritier, jaçoit qu'il eust fait testament, Intestatus.

Solennité qui se faisoit quand on se portoit pour heritier, Cretio.

Priver les heritiers de leur succession, et leur oster, Mouere haeredes.

Aller sur les lieux où sont les biens desquels on est heritier, Obire haereditatem.

Heritiers en ligne collaterale, Haeredes transuersarij. B.

herme

Sainct HERME, Castor et Pollux. Les mariniers sçavent bien que c'est.

hermite

Hermite, m. penac. En general est celuy qui vit solitairement en un lieu desert, Il vient du mot Latinisé, Heremita. Qui est fait du Grec, érêmos, par syncope de la voyele e. Mais on n'appelle Hermite sinon celuy qui en porte l'habit, et se debvroit escrire sans aspiration, attendu que la premiere syllabe de son original n'est point aspirée. Aussi le François ne la prononce point, Anachoreta.

hermitage

Hermitage, m. penac. Est le manoir avec chappelle ou oratoire où l'hermite repaire au desert.

hermitresse

Hermitresse, f. penac. La femme qui ainsi que dit est vit au desert.

hermodacte

Hermodacte, ou mort aux chiens, Bulbus agrestis, Colchicum, Ephemeron, Hermodactylus.

heroë

Heroë, ou Heros, Luy gardant sa terminaison Grecque et Latine; car il vient du Grec hêros, Duquel les Latins se sont accommodez, Heros. Signifie l'un de ceux qui ayans esté hommes, ce neantmoins par leurs hauts faits et proüesses gagnerent envers les peuples tel degré de reputation qu'ils furent estimez dignes d'estre deifiez apres leur mort. Les anciens les feignoient nez de pere immortel, et de mere mortelle, ou de pere mortel et de mere immortelle. Dont est venu que Heroë a esté dit celuy (comme dit Servius) qui est magnanime et de grand effort, et en proüesse un demidieu.

heroïque

Heroïque, quadrisyll. com. gen. penac. adject. Est ce qui est digne d'un Heroë, comme, C'est un acte heroïque. Facinus viri herois. Une entreprise heroïque, Inceptum, Conatus viri herois, c. grande et de haut courage, desseing magnanime et valeureux. Cet adjectif est propre à signaler actes de guerre ou politiques, adventures chevalereuses et perilleuses, et non point à d'autres efforts d'autre qualité.

heron

Heron, Cerchez Hairon.

herpail

Herpail, ou Harpail, m. acut. C'est une harde de bestes sauvages, voyez Harpail.

herpaille

Herpaille, ou Harpaille, C'est une trouppe de caymans et belistres ensemble, qui vont desrobbant le bon homme. Aux vigilles du Roy Charles septiesme, Illecques et à saincte Ermine, Appartenant à feu Tremouille, Avoit grande herpaille et vermine, Ne n'y demeuroit coq ne poulle. Il vient de ce mot harper qu'on escrit par E herper, qui signifie aussi gripper, piller, Rapere. Ou bien de harpail qu'on escrit aussi herpail, qui signifie une trouppe et harde de bestes sauvages, voyez Harpail.

herpé

Herpé, m. ac. adject. Du Fouillous parlant des signes d'un bon chien, la cuisse troussée et le jarret droit et bien herpé.

hersoir

Hersoir, adverb. tempor. acut. Composé, Ex corrupto et integro, Et signifie deux temps, l'un entier, assavoir le jour d'hier, et la partie du soir d'iceluy jour, Heri sero. Dont aucuns le veulent tirer, Vt sit ex duobus corruptis. C'est hier au soir. L'Italien le compose, Ex Duobus integris, disant: Hiersera, pour ce mesme.

heruper

Heruper, act. reciprocum acut. Est herissonner, et roidir en dressant le poil, herisser les cheveux de peur ou de grande atteine et courroux, Horrere.

Herupé, m. acut. Horrens.

hessen

HESSEN, Païs en Alemagne, dont est nommé le Landgraf de Hessen, Hassia, vel Hissinia.

hestoudeau

Hestoudeau, m. acut. Est un chaponneau, qui n'est ne poulet pour estre plus gros, ne chapon pour estre plus petit, Capus iunior, Pulaster.

hestre

Hestre, m. penac. Est une espece d'arbre, Fagus. Autrement Fou et Fouteau.

heù

Heù, m. C'est une espece de navire grossier et massif, qui est du port communéement de cent à deux cens tonneaux, et n'est bon qu'à singler de plein vent, ou de quartier: car il est lourd et peu exploitant au vent de bouline. De tels usent les Flamens. Heù aussi par aucuns est appelée cette maniere de gros et ventreux bateaux desquels on se sert pour alleger et descharger les navires arrivées en un port qui ne peuvent contremonter, et en descharge l'on les marchandises dans ces Heùs pour les mener où lesdictes navires ne peuvent arriver. On les nomme autrement Alleges, parce, comme dit est, qu'en eux on allege le navire.

heudrir

Heudrir, actif. acut. Est pourrir, gaster par encuirasseure et pourriture.

Heudri, m. acut. particip. pass. Est corrompu, putrefié, pourri. Ainsi dit- on un linge heudri, lors qu'estant ord et sale et encuirassé de graisse, on le laisse eschauffer.

heur

Heur, m. Est fortune prospere: car sans addition il se prend tousjours en bonne part, comme, L'heur d'un tel est grand, Bona vtitur fortuna, ac felici rerum successu. On dit neantmoins bon heur plus emphatiquement pour ce mesme, Felicitas. Dont le contraire est malheur, Infelicitas. Il semble qu'il vienne de hôra Grec, qui signifie aussi Temporis oportunitatem ac quandam maturitatem, Car ce qui est fait à heure et temps deu et oportun, succede communéement bien, et est heureusement fait. Aussi disons nous de celuy qui arrive à temps heureux pour luy, qu'il est arrivé à bonne heure et celuy à qui est advenu quelque infortune arrivant en quelque lieu, qu'il y est arrivé en male heure. voyez Heureux.

De bon heur, Forte fortuna.

Un bon heur qui tourne en mal-heur, Foelicitas degenerans in aduersa.

Le bon heur que les anciens pensoient avoir d'estre esleuz par la voix de ceux de la premiere classe, Omen praerogatiuum.

Se dresser un bon heur, Facere et parare sibi magnam fortunam.

Qui porte bon heur, Dexter, Auspicatus, Prosper.

Un signe de quelque bon heur, ou malheur, Portentum.

Perdre l'heur et condition de vivre, Amittere statum vitae.

heurté

Heurté, f. acut. Qui par syncope est fait de Heureté, comme Durté de Dureté, Est autant que heur, Bona fortuna, Foelix rerum successus.

heureux

Heureux, m. acut. Vient de heur, et signifie celuy à qui la fortune rit, et est à la forme de hôraios terme Grec, de la descente de hôra. Fortunatus. Celuy auquel les choses succedent à temps deu et opportun, auquel le temps vient à propos, et à poinct nommé, voyez Heur.

Il n'est point de rien plus heureux, Nihilo beatior.

Estre plus heureux, In meliore causa esse.

Estre le plus heureux du monde, In caelo esse.

Tu as esté heureux en ceci, Venit foeliciter haec res tibi.

heureusement

Heureusement, adverb. acut. Fait de heureux, Fortunate, Foeliciter, Beate, Fauste, Prospere.

heureuseté

Heureuseté, f. acut. Est ce mesme que heur, mais descend de Heureux, Foelicitas, Beatitudo, voyez Heureté.

heure

Heure, Hora, l'Espagnol et l'Italien disent aussi Hora.

Demie heure, Dimidiata hora.

Une heure et demie, Sesquihora.

D'une heure, Qui dure l'espace d'une heure, Horarius.

L'heure s'est passée cependant qu'il disoit ceci, Dum haec dicit, abiit hora.

A cette heure, Modo, Nunc.

A cette heure si tard? Nunc demum?

Il le faut à cette heure faire, ou jamais Nunc denique.

Voicy maintenant l'heure que, etc. Nunc illud est quum, etc. B.

Cercher à l'heure qu'on en a affaire, Sub diem quaerere. Budaeus ex Quintil.

Mais à cette heure que nous sommes chargez de viande, nous, etc. Nunc onusti cibo et vino, confusa et perturbata cernimus.

Un sergent qui ne faut point à toutes heures, Omnium horarum apparitor. Bud.

Les heures d'apres les levées de la Cour, Succisiuae horae Curiae B.

Les heures que l'on respond les requestes à la Cour, Horae libellariae Curiae. Bud.

Cependant l'heure a sonné, Ilicet consilium dimissum est. B.

En plaidant l'heure a sonné, Dimissionis senatus hora causa oppressa eo die perorari non potuit. B.

L'heure a sonné sur les defenses de l'intimé, Prouocati defensio, ab hora consilij dimittendi occupata est. B.

L'heure a sonné sur les repliques de l'appelant, Causa vtrinque perorata, (id est, post vtriusque conclusionem) tertia actio, quae replicatio dicitur ab horae sono intercepta, vel interclusa est. Budaeus.

Plaider à quelque mauvaise heure, ou n'ayant pas le vent à gré, ou les juges bien propices, Auspiciis forensibus aduersis ius experiri. Bud.

Une cause plaidée à quelque mauvaise heure, Controuersia agitata maleuolente fori numine. B.

A l'heure qu'il estoit mal à poinct, Iniquo tempore imperatum tributum. B. ex Liuio.

A l'heure, Tempori.

A l'heure du combat, Sub horam pugnae.

A l'heure qu'il falloit, In ipso tempore.

A l'heure qu'on contoit l'argent, Vt numerabatur forte argentum.

A la bonne heure, Bonis auibus, Auspicato.

Allez en bonne heure, Bene ambulato.

En bonne heure, Optimis omnibus. B. ex Cic.

Haute heure se prend pour heure du jour avancée, le Soleil surmontant nostre horizon, et ce jusques à midi, Tarde. Comme, Il dort haute heure, Il se leve à haute heure, c'est à dire, tard, et hors l'heure commune de se lever. Et est ainsi prinse cette forme de parler, parce que le Soleil va haussant par dessus nostre horizon jusques audit poinct de midi. Selon ce basse heure sera celle de cinq, six, sept heures: et haute heure, chascune de celles d'apres jusques audit sommet de midi. On dit haut jour par mesme

Next page


PhiloLogic Software, Copyright © 2001 The University of Chicago.