Nicot, Thresor de la langue francoyse

RECHERCHE Accueil Documentation ATILF ARTFL Courriel

Previous page

Page 246

eschauboulure

Eschauboulure, f. penac. Papulae, B. ex Celso.

eschaudé

Eschaudé, Crustulum bicorne, B.

eschauder

Eschauder quelque chose, Calida perfundere.

eschaufer

Eschaufer, Calefacere, Concalefacere, Excalefacere, Feruefacere.

S'eschaufer, Incalescere.

S'eschaufer fort, Concalere.

Eschaufer ou entretenir en chaleur, Fouere.

Fort eschaufer, Calore accendere.

S'eschaufer derechef, Recalescere.

S'eschaufer un peu, Tepescere.

Eschaufer tellement une chose qu'elle semble par feu estre blanche, Candefacere.

S'eschaufer l'un parmi l'autre, et bouillir, comme le vin nouveau en la cuve, ou le blé au soleil, Conferuescere.

Quand une chose s'eschaufe tellement par feu qu'elle semble blanche, Incandescere, Excandescere.

Qui eschaufe fort, Vis concalefactoria.

Leurs banquets sont pleins et eschaufez de paillardises, Eorum conuiuia flagrant stupris.

Faire eschaufer la besoigne, Opus excitare.

Un lieu eschaufé, où il y a du feu par dessous, Hypocaustum.

Estre eschaufé, Concalefieri.

Eschaufé, Concalefactus, Fotus.

Il est eschaufé et esmeu, Commotus est, Concaluit.

Tout est eschaufé de proces, Litibus omnia feruent.

Le jour est eschaufé, Exarsit dies.

Un peu eschaufé, Teporatus.

Homme fort ardent et eschaufé à faire quelque chose, Homo flagrantissimus.

eschaufement

Eschaufement, Calefactus huius calefactus, Excalefactio.

eschaufferette

Eschaufferette, f. penac. Vaisseau propre à reschauffer les viandes dans un plat ou escuelle, voyez Reschauld, Fauilla, Ignitabulum.

eschaufeture

Eschaufeture, Eschaufaison.

eschauguette

Eschauguette, f. penac. C'est la tourelle où est assise la guette. Specula. Liu. 23. De telles tours void on assez sur les costes de la mer, et en Espagne, et en Sicile, et ailleurs sur les costes de mer exposées aux depredations des Turcs et Mores. On en use aussi au mediterranée, et en icelles tours sont establis ceux qui guettent ce qui se presente de danger soit par mer, soit par terre, et ou par fumée de jour, ou par flambe de nuict, ou par cor et cri ou son de cloche, en donnent signal et advertissement. Qui le voudroit expliquer par ce mot Sentinelle, il exposeroit un mot naïf François par un Italien naturalisé. L'espagnol l'appelle Atalaya.

eschec

Eschec, m. acut. Est un mot descendu de cestuy morisque Xéque (qu'il convient prononcer comme s'il estoit escrit Scheque) qui vaut autant que seigneur, Roy, Prince, comme Xéque Ismaël; et est usité au jeu des Eschecs quand aucune piece de l'adversaire tire de droit fil, sans destourbier entredeux, à nostre Roy; comme si en tel estat du jeu il advertissoit le Roy de partie adverse de se couvrir, parer, ou mouvoir de place, disant Xéque, c'est à dire Roy prens garde à toy. Et quand il le tient si assiegé qu'il ne peut se mouvoir ne couvrir qu'il ne soit en prinse, Il dit Xéque mato, ou mate, c'est à dire Roy je te mets à mort, qui est le gaing du jeu, ce que les François dient par corruption du mot Eschec et mat, Et les Italiens aussi, Scacco matto, l'Espagnol approche plus ledit mot morisque, disant Xáque, Mais Eschecs en pluriel sont les pieces dont le jeu est composé qui sont seize de chaque costé, assavoir le Roy, la Royne, et à chacun d'eux leur fol, leur chevalier et leur roc, et à chaque desdites pieces son pieton ou champion, lesquelles pieces ont differentes alleures et desmarches, selon ce on dit, le jeu des Eschecs, Scruporum siue latrunculorum lusus, Et jouër aux eschecs, et Eschiquier, le tablier ou damier sur lequel ledit jeu est joué, Alueolus, Tabula lusoria.

Eschec ou eschec et mat, est aussi employé par metaphore, pour desastre, ou infortune, à laquelle n'y a nul remede, comme, celuy a esté un grand eschec, Hoc ingenti Infortunio ac calamitati illi fuit, ou, Il luy a donné eschec et mat, Magno illum mactauit Infortunio, On dit aussi en moins aigre signification, donner eschec et mat, pour vaincre, surmonter, surpasser, comme, Il vous donnera en toutes sciences eschec et mat, In omni te disciplinarum genere facile vincet.

eschequier

Eschequier, ou Eschiquier, m. acut. Proprement prins est le tablier ayant soixante quatre places dans son quarré my-parties de deux couleurs et entremeslées, qui sont les loges des Eschecs rengez et marchans. Mais par translation Eschiquier entre Normans est celle Cour ancienne non sedentaire ne continuellement seant, à laquelle le Duc s'il vouloit, les Prelats, les Barons et Chevaliers, les Seneschauxs et Baillifs, les preud'hommes, les bons bourgeois et scavans advocats de Normandie s'assembloient, pour la decision des grands plaids des gens du pays, lequel Eschiquier estoit tenu deux fois l'année, à Pasques et à Noel, tantost en un bailliage et ville, tantost en autre. A ceste assemblée les baillifs estoient tenus se presenter au commencement et premiere seance d'icelle dedans l'heure de midy du second jour des presentations au plus tard, comme celuy de Rouen, Gisors, Caux, Bayeux, Caen, Costentin. Et là les advocats et autres dudit Eschiquier assistans par jugement estoyent assis selon leur rang; ne parlans les uns aux autres, et sans faire noise. Nul n'osoit s'entremettre d'y advocacer ou consulter sans serment preallablement fait de faire l'un et l'autre loyaument sans acception de personne: Autres plusieurs chefs de serment y estoient prestes par lesdits advocats, contenus és ordonnances dudit Eschiquier tenu à Rouen à Pasques l'an mil trois cens quatre vingts et six. Avoient les seants voix deliberative, voire les advocats mesmes: mais és causes tant seulement dont ils n'avoient esté consultans ne plaidans devant aucun juge inferieur, ou audit Eschiquier mesmes, ou desquelles ils n'auroient dit et declaré en appert ailleurs, leur advis et opinion, ores que ce n'eust esté en jugement, ou comme consultans en la cause. Ceste Cour et assemblée de jugeans estoit dite Eschiquier, pour estre composée de tous estats et diverses qualitez de personnes, comme l'est le jeu des Eschecs. Et estoit le dernier ressort de la justice en Normandie, dont les degrez inferieurs sont basse justice, Viconté, Bailliage. Despuis la reduction dudit pays de Normandie à la couronne de France, ledit Eschicquier estoit appelé la Cour, et selon ce, est escrit esdites ordonnances, que si les advocats plaidans et consultans sçavent aucune chose estre le droict du Roy, ou luy toucher en aucune maniere, ils seront tenus en advertir la Cour, c'est à dire l'Eschiquier. Or a esté supprimé l'Eschiquier en toutes les contrées dudit pays de Normandie (hormis au duché d'Alençon, où il est encores tenu par chacun an) et au lieu d'iceluy a succedé et esté establie la Cour de Parlement seant à Rouen. Anciennement les gens tenans l'Eschiquier de Normandie s'intituloient les maistres tenans l'Eschiquier au terme S. Michel, ou au terme de Pasques, et de telles leurs despesches ainsi commençants s'en trouve en date de l'an mil trois cens dixhuict, mais par apres ils se nommerent et intitulerent les gens tenans l'Eschiquier.

Tenir l'Eschiquier, Forum agere.

Tenir l'eschiquier et les grans jours, Conuentus agere.

escheler

Escheler les murs, Euadere ad muros, Scalas muris admouere, Scalis muros conscendere.

eschelle

Une eschelle, Scala scalae, vel Scalae scalarum, Climax.

Le degré d'une eschelle, Climacter.

Infamer quelqu'un, comme le mettre à l'eschelle, Catamidiare.

Estre mis à l'eschelle et mitré, Ad scalas digamorum trigamorumque exponi, mitella picta infamanteque conspicuum, B.

eschellement

Eschellement de ville.

eschement

Les mousches à miel Eschement, et font leurs petites mousches, Examinant aut vernant apes.

escheoir

Escheoir, Incidere, Accidere, Obtingere.

Escheoir par succession, Iure ac causa successionis obuenire, B.

Escheoir comme par sort, Obuenire.

Qui doit escheoir et advenir, Casurus, Incasurus.

Il n'eschet point à un homme de bien de mentir, Non cadit in virum bonum mentiri.

Le sort escheoit aux plus meschans de malheur, Sors deerrabat ad parum idoneos, B. ex Tacito.

S'il y eschet, Si mestier est, Si res ita nata sit, B. Si e re sit.

Quand le cas escherra, Quum vsus venerit, B.

Le payement eschet ce jour là, In eum diem cadit solutio, B. ex Cic.

Le jour du payement est eschu, Dies pecuniae exijt, Liu. lib. 22.

Les arrerages sont eschus, Dies foenoris exijt, Dies fructuariae pensionis exijt, Liu. lib. 22.

Cet affaire eschet à jour de feste, Incurrit hoc negotium festo die, B. ex Suet.

Tu seras tout esbahi que le jour sera escheu, Statim obrepserit dies, B. ex Cic.

Cela est bien escheu, Satis opportune accidit.

Il est escheu bien autrement, Multo secus euenit.

Le gouvernement de Numide escheut à Metellus, Metello Numida euenit.

Il y avoit deux jours escheus, Vnus et alter dies intercesserat.

eschequier

Eschequier, voyez Eschecs.

escheveau

Escheveau de fil, Spira filacea, Orbis filaceus, B.

eschevelée

Eschevelée.

eschever

Eschever, id est, Eviter, Cauere, Vitare, Il vient de ce verbe, Cauere, per prothesim.

eschevin

Eschevin, m. acut. Est nom d'office en la police d'une ville, qui en aucuns endroits de ce Royaume est appelé Consul, ailleurs Jurat, et Syndic, et partant est plus que Conseiller de ville, et ne se peut expliquer par Buleuta, aucunement le peut il par Decurio, A Paris c'est le plus prochain magistrat politique au Prevost des marchands, et administre avec luy, aussi participe il en l'autorité des actes publiques où le Prevost des marchands est nommé. Car on dit, Le Prevost des marchands et Eschevins de la ville de Paris, et la prevosté des marchands et Eschevinage de la ville de Paris. Il se peut expliquer par sképtikos, mot Grec, car aussi semble-il avoir prins origine de sképtô, qui signifie avoir l'oeil ouvert et estre vigilant sur quelque chose, comme l'Eschevin le doit estre sur la manutention de la police de la ville dont il est Eschevin.

Les deux eschevins et magistrats de chacune ville créez tous les ans du corps des decurions, c'est à dire des conseilliers perpetuels de la ville, Duumuiri.

Next page


PhiloLogic Software, Copyright © 2001 The University of Chicago.